Een lea(r)n kerstmarkt bij BAM AAM

10 december 2015

Henk Janssen is een fervent aanhanger van de Lea(r)n-methodiek. Een gesprek over de geplande “kerstverbetermarkt” bij AAM loopt uit op een gesprek met een visionair die zijn organisatie kansen geeft om verbeteringen door te voeren. De kerstverbetermarkt past precies in dit plaatje. De directeur van BAM AAM  trapt af: ‘Ik probeer om een lerende organisatie te zijn, gericht op het creëren van klantwaarde met waarde voor klant en waarde voor BAM. Dus voor beiden. Dit gebeurt niet vanzelf. 

‘Wij moeten elke dag een beetje beter worden’

Op de vraag waarom juist de lea(r)n-filosofie hem aanspreekt, zegt Henk: ‘Ik ben zo vaak ondergedompeld in lean, dat ik daar vol in geloof. Een leven lang leren is waar ik in geloof. En als organisatie dus ook. Dat heeft te maken met mijn eigen visie. Ik vind dat we het organigram moeten omdraaien. Ik ben er voor de mensen op de werkvloer en niet andersom. Zij moeten hun werk kunnen doen en dat iedere dag een beetje verbeteren. We hebben afspraken met elkaar gemaakt, onze huisregels. Een van deze afspraken is dat wij elke dag een beetje beter moeten worden. Ik vind dat tevredenheid en onverschilligheid ons grootste gevaar is. Dit wil niet zeggen dat je geen successen mag vieren. Dat moet je juist wel doen! Elke dag, wat mij betreft. Maar weet dat het morgen weer beter moet, zoals een topsporter dat ook doet. Als hij een Persoonlijk Record behaald, is hij even heel blij, maar morgen gaat hij heel hard aan de slag om weer beter te worden. Dat is de mindset die ik probeer te creëren. Uiteindelijk is het doel dat de klant het ook gaat zien. Verbeteringen zonder dat het ons meer kost, maar dat juist de basiskostprijs naar beneden gaat. Dus meer marge en meer verbetert.’

Afgelopen jaar is een aantal mensen van AAM op lean-training geweest. Dit is vooral voor het verschaffen van inzicht. Hoe werkt lean? Hoe doe je nu die VSM (value stream mapping)? Hoe krijg je inzicht in wat verspilling is en wat waarde heeft en wat niet? ‘Hoe naïef als ik ben, heb ik nog gevraagd aan het instituut dat ons trainde: Moet ik ook een timmerman of een monteur meenemen?’ Zij zeiden: Die hebben dat niet nodig. Je mensen op de werkvloer zien het namelijk iedere dag. Zorg dat je die kennis op de tafel van de leidinggevende krijgt. Zodat je er wat mee kunt doen. ‘Alle ideeën komen vanaf de werkvloer, dat is wat ik hoop te bereiken’, zegt Henk overtuigt.

‘Ik heb een fout gemaakt, roept iemand. Fantastisch, zeg ik dan. Wat heb je ervan geleerd?’

‘Sinds september gaan we op de derde woensdag van de maand op bezoek bij een contractklant om ervan te leren. Tata, Poort van Schiphol, over een paar weken de Isala Klinieken. Daar vertellen de collega’s over hun klant, wie is dat? Het soort contract? Welke verbeteringen hebben we de afgelopen weken gemaakt? Wat is gelukt en wat niet? Neem ons mee met hoe jij bezig bent om jouw team beter te maken. Vooruitlopend loop ik een middag mee met een van de servicemonteurs om te luisteren waar zij nou tegen aanlopen. Ik wil dat zien om inzicht te krijgen en te kijken wat ik zou kunnen doen om hun werk gemakkelijker of efficiënter te maken. Iedereen denkt dan dat ik kom om te controleren. Maar dat is niet zo. Ik kom om te leren waar ik hen mee kan helpen om weer beter te kunnen presteren. Dat geloven de monteurs pas als ik een middagje heb meegelopen. Dat heet ook leren.’

‘In al deze activiteiten kwam ik op het idee om een kerstverbetermarkt te organiseren. Een kerstmarkt is een bekend fenomeen. Maar wij gaan iets geks doen, geen gewone kerstborrel, maar iets uit onze comfortzone. Op onze werkvloer worden zo’n 15 kraampjes neergezet, waarin ieder contract vertegenwoordigd is. Iedereen presenteert zijn klant. Hoe? Dat maakt mij niet uit. Het lijkt mij logisch om te laten zien wat jouw klant belangrijk vindt en het soort contract, je verbeteringen en met welk team en methodiek. Niets is fout! De klanten zijn ook uitgenodigd om een borrel te komen doen. Organisatorisch was het wellicht handiger om het op een andere locatie te doen, daar heb ik een beetje spijt van. Een leerpuntje voor mij! Anderzijds is het heel open. Dit is ons huis. Ik raak er heel enthousiast van! We maken echt stappen voorwaarts. Al onze doelstellingen hangen gevisualiseerd aan de muur. Je kunt direct zien waar wij mee bezig zijn. Heel transparant. We koppelen graag terug hoe deze middag geweest is en wat wij daar van geleerd hebben! Maar dat hoor je na 17 december’, besluit Henk.