BAM FM faciliteert ‘Service with a smile’

28 juni 2017 16:49

Sinds mei 2017 gaat BAM AAM verder onder de naam: BAM FM. Een nieuwe naam, die nog beter benadrukt dat het om totale facilitaire dienstverlening gaat. ‘Een discipline die goed aansluit bij de behoefte in de markt’, stelt Henk Janssen (directeur BAM FM). Al sinds 2007 speelt BAM FM een rol in de volledige levenscyclus van gebouwen. Van advies over ontwerp en bouw tot de volledige exploitatie en het onderhoud. Uiteindelijk gaat het erom dat panden en installaties goed functioneren. Hierdoor kunnen medewerkers optimaal presteren en voelen gasten zich welkom. ‘Daarom telt voor ons maar één ding: gebruikers eerst’, besluit Henk.

We doen het allemaal voor de klant
Nadat Henk in 1989 in dienst was gekomen bij BAM, heeft hij diverse rollen vervuld. Van 2006 tot en met 2008 werkte hij bij Strukton, om daarna weer terug te keren op het ‘oude nest’.  ‘Bij de PPS-projecten van Strukton zag ik hoe belangrijk het is om je als bouwonderneming te focussen op de gebruikersfase. Het klink wat raar, maar voor het eerst besefte ik ècht voor wie we het allemaal doen: de klant!’. Met deze klantfocus-bril op kwam Henk terug bij BAM en was van mening dat op dit gebied nog veel te winnen viel. Vanuit deze overtuiging maakte hij dan ook kenbaar de facilitaire discipline binnen BAM verder uit te willen breiden, mits hij ook de monteurs in huis kreeg. ‘Want alleen dan kan iedereen eigenaarschap pakken, wat nodig is om de klant optimaal te bedienen’, aldus Henk.

Arbeidsintensieve discipline
BAM FM wil de beste totale facilitaire dienstverlener in Nederland zijn. Naast de harde (technische) services biedt zij een breed palet aan ‘softe services’, zoals schoonmaak, receptie en energiemanagement. Ook verzorgt BAM FM bij het Isala Ziekenhuis te Zwolle de aanlevering van flessen voor medische gassen en regelt zij de ontvangst van de gassen in silo’s. Voor diverse grote klanten met eigen technische diensten is het moeilijk is om in eigen beheer de technologische ontwikkelingen en innovaties bij te houden. BAM FM is in staat deze technische diensten over te nemen. Dit is inmiddels gedaan bij zowel Isala te Zwolle als bij het nieuwe Zaans Medisch Centrum in Zaandam. ‘Ons vakgebied onderscheidt zich ten opzichte van de meeste disciplines binnen BAM in het feit dat wij een 24/7 bedrijf zijn. Onze dienstverlening loopt parallel met de activiteiten van onze klanten. Dus verplichte vrije dagen en bouwvak zijn bij BAM FM gewoon werkdagen, zoals ook de weekenden en avonden. De verhouding inkoop versus eigen toegevoegde waarde verhoudt zicht bij ons in 30% tegen 70%, daar waar dat binnen het merendeel van de disciplines binnen BAM andersom is’, zegt Henk. ‘Ons werk is dan ook erg arbeidsintensief’.

Service with a smile
Een mooi voorbeeld, dat goed weerspiegelt hoe BAM FM de gebruiker altijd centraal stelt in haar dienstverlening, is ons werk bij de Koninklijke Visio, een instituut voor visueel gehandicapten. Servicemonteurs hebben we de mogelijkheid gegeven om zichzelf door een simulatieruimte begeven. Hierin konden ze ervaren hoe het is om zelf slechtziend of blind te zijn. Het maakte medewerkers extra bewust om bijvoorbeeld geen verfbussen of verlengsnoeren in de gang te plaatsen tijdens hun werk. De ervaring wordt door onze servicemensen als zeer verhelderd en hulpzaam gezien. Zo kunnen zij hun werk nog beter doen. Dat noemen we nog eens ‘service with a smile’.

Bijblijven door innovatie
Ook op innovatief gebied volgt BAM FM de ontwikkelingen. In samenwerking met BAM Concernhuisvesting is BAM FM bezig met een proeftuin, waarbij sensoren worden geplaatst in een aantal BAM gebouwen om activiteit te meten. Met waarborging van de privacy van medewerkers wordt gekeken wat piekuren- en dagen zijn binnen de gebouwen, om hier na analyse vanuit facilitair oogpunt je voordeel mee te kunnen doen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld te bepalen of er wel zo vaak schoongemaakt dient te worden of het energieverbruik bijgesteld kan worden. Ook bekijkt BAM FM hoe robots in de toekomst ingezet kunnen worden bij een deel van de werkzaamheden.

 

Contracten en klanten BAM FM

  • Gebouwen en opstallen Corporate Dienst Rijkswaterstaat door heel Nederland
  • Zaans Medisch Centrum, beheer en onderhoud incl schoonmaak en energie
  • Justitieel Centrum Schiphol(PPS-project), full service voor de komende 22 jaar
  • Hoge Raad der Nederlanden in Den Haag, full service voor de komende 30 jaar
  • Rijkskantoor Den Haag (Oude VROM-gebouw, 80.000 m2) full service incl verhuur commerciële ruimten en parkeergarage voor de komende 25 jaar
  • Gebouwen van Koninklijke Visio door geheel Nederland
  • Beveiliging hoogspanningslocaties Tennet door heel Nederland
  • Datacenters van Ministerie van Defensie door heel Nederland
  • Beheer en Onderhoud Isala Ziekenhuis in Zwolle
  • BAM Concernhuisvesting, alle BAM-gebouwen door heel Nederland
  • Hard-services voor penitiaire Inrichting Zaanstad, PPS contract van Ballast Nedam
  • HVAC installaties TATA Steel site Velzen Noord, tot augustus dit jaar
  • Mutatieonderhoud en storingsonderhoud voor diverse woningcorporaties en verenigingen van eigenaren in de regio Utrecht
  • Onderhoud nul-op-de-meter-woningen van de “Stroomversnelling”