BAM Bouw en Techniek presenteert zich

10 december 2015

Coca-Cola, Unox, Facebook, en Hema. Allemaal bekende merken waar we als consument niet omheen kunnen. Dagelijks overspoelen ze ons met hun commerciële berichten. Je denkt het misschien niet meteen; BAM is ook een van die merken! In de afgelopen anderhalve eeuw heeft de naam BAM stapje-voor-stapje meer betekenis gekregen bij een steeds bredere groep mensen. Mede dankzij onze groeiende merkreputatie zijn we uitgegroeid tot het bedrijf dat we vandaag zijn. In 2015 is daarom hard gewerkt* aan een nieuwe uitstraling. 

Om onze merkpositie vast te houden en verder uit te bouwen is het van groot belang dat we blijvend in beeld zijn bij onze klanten, partners, aandeelhouders en talloze andere doelgroepen. En vooral dat we worden gezien als een eigentijds bedrijf met een aansprekend verhaal en een aantrekkelijk aanbod. ‘Wij zijn trots dat we deze klantgerichte uitstraling kunnen presenteren’, zegt Huib van Kuilenburg, Manager Marketing en Communicatie. ‘Het uitgangspunt van deze uitstraling is dat we behouden wat goed is en veranderen wat nodig is.’
De volgende onderdelen zijn onder handen genomen:

1.     Logo 
Ons beeldmerk en onze herkenbare kleuren zijn niet veranderd. Wel nieuw is dat ons beeldmerk voortaan in een vierkant blok staat. De toevoeging ‘Bouw en Techniek’ laten we achterwege. Dat doen we omdat we door de buitenwereld ook als één merk worden gezien: BAM.

2.     Waar vraagt onze wereld om?
In onze belofte staan (eind)gebruikers volledig centraal. Dat is samengevat in onze nieuwe slogan: Onze wereld vraagt erom. ‘Onze wereld’ refereert daarbij niet alleen aan de (eind)gebruiker, maar is ook van toepassing op de bouwsector en de maatschappij in het algemeen. De slogan is bovendien een handig hulpmiddel om antwoorden te bieden op alledaagse vragen. In alles wat we bedenken en realiseren is de eindgebruiker automatisch ons vertrekpunt: ‘Waar vraagt mijn wereld om?’.  Door een juist antwoord te geven op deze vraag, zorgen we dat we onze opdrachtgevers en eindgebruikers altijd de beste oplossing bieden.

In gesprek met elkaar
Het (tekst)kader dat je terugziet in al onze uitingen staat symbool voor de dialoog. Het symboliseert de vraag van de eindgebruikers, opdrachtgevers of medewerkers. Het maakt duidelijk waar onze wereld om vraagt, en waar wij als BAM dus aan moeten voldoen om bestaansrecht te hebben.

Bovendien zorgt het tekstkader ervoor dat we als merk nog meer herkenbaar zijn; zelfs zonder de toevoeging van ons logo of naam weet onze doelgroep straks dat wij de afzender zijn!

3.     Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Voor onze uitstraling is een eigen beeldtaal een cruciaal onderdeel. Dat bepaald voor een groot deel ons onderscheidend vermogen als merk. Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van een reeks nieuwe beelden. Om onze nieuwe belofte kracht bij te zetten, kiezen wij ervoor om eindgebruikers volledig centraal te stellen in onze beeldtaal. We hebben daarom een serie beelden ontwikkeld waarbij we gebruikers terugzien in alle segmenten waarin we actief zijn. In alle beelden zie je bovendien een aantal van dezelfde elementen terugkomen. Zo ontstaat een herkenbare, eenduidige lijn.

Gebruik van illustraties
In de achtergrond zie je bijvoorbeeld altijd een getekende afbeelding. Deze illustraties verbeelden de producten die BAM maakt. Je ziet dus kantoren, maar ook winkelcentra, stadions en industrie. En zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

De stippen hebben geen bijzondere betekenis. Zij zorgen er vooral voor dat er meer diepte ontstaat. Zo worden de beelden levendiger. 

De mensen
Je ziet in onze beelden altijd twee mensen die de verbinding tussen personen symboliseert. Ze zijn van bovenaf gefotografeerd. Dat geeft een vervreemdend effect waarmee we de aandacht trekken. Elk beeld vertelt een eigen verhaal dat past bij het desbetreffende segment.

De combinatie van beeld, tekstvenster en slogan zorgen ervoor dat BAM een compleet nieuwe, frisse uitstraling krijgt. Een uitstraling die perfect past bij onze unieke identiteit en ons bijzondere verhaal. Onze wereld vraagt erom.   

Binnenkort ontvangt iedere collega thuis het merkenboekje. Op Plaza kun je de Powerpointtemplate downloaden.

 

 

* Speciale dank aan de werkgroep Communicatie: Jelke van der Duim, Rutger Sypkens, Arno Uiterweerd, Rob van Kampen en Henk Bol.